Extra programma's
Wil je naast de 'gewone' lessen wat meer doen? Dan hebben we een aantal speciale programma's voor jou!
Bètaprogramma
Met het bètaprogramma laten we jou zien dat bètavakken leuk, afwisselend en uitdagend zijn, voor jongens én meiden! In de lessen werk je samen aan een project, bezoek je een hbo-school en leer je in de praktijk! Bovendien is het goed voor jouw toekomst: het bedrijfsleven zit met smart te wachten op jong opgeleide mensen met een bèta-achtergrond.
Bètaprogramma in de onderbouw
In de eerste klas krijg je techniek en kom je mechanische en digitale techniek tegen. Verder heb je biologie. In de tweede klas komt er natuurkunde bij en in de derde klas scheikunde. In de derde klas havo ga je naar een voorlichtingsdag op Windesheim over de exacte vakken. De leerlingen van de derde klas vwo gaan naar een voorlichtingsdag op UT-Twente over de exacte vakken. Op beide dagen is er een praktisch onderdeel.
Bètaprogramma in de bovenbouw
Je volgt de activiteiten in de bovenbouw als je hebt gekozen voor het profiel natuur-gezondheid of het profiel natuur-techniek. Je kiest voor vakken als NLT en wiskunde-d. Speciaal is ook de module Logica bij wiskunde-d. Bij NLT is de samenwerking tussen de verschillende vakken bijzonder. Tevens worden de thema’s in modules (blokken van een aantal lessen) aangeboden. Er wordt in alle bètavakken naar gestreefd om jou zo goed mogelijk voor te bereiden op het bètavervolgonderwijs, qua niveau en qua werkwijze. Er zijn in de bovenbouw ook activiteiten buiten het lesprogramma om. Hierbij valt te denken aan de speciale excursies naar bijvoorbeeld Slagharen, Nijmegen, Oxford en Genève.
Voor de vwo-leerlingen die het basisprogramma sneller kunnen doorlopen en die zich in de breedte en diepte verder willen ontwikkelen, hebben we een meer- en hoogbegaafdheidsprogramma: het Plustraject. Leerlingen die starten in gymnasiumklas, doen meteen mee aan een gedeelte van dit Plustraject.
Gymnasium/atheneum-Plus
Voor de meer- of hoogbegaafde leerlingen is er de gymnasium-Plusklas. In deze klas ligt het tempo hoger en krijgen de leerlingen een andere vorm van begeleiding.
Het versnelde programma voor het eerste leerjaar bevat twee extra vakken, namelijk Latijn en Onderzoekend Leren. De lesstof wordt bij veel vakken op een andere manier aangeboden, waarbij er aandacht is voor compacten en verrijken. De ruimte voor deze manier van werken is gecreëerd door voor enkele andere vakken iets minder lestijd in te roosteren. Al deze leerlingen starten dus met het volgen van de gymnasiale leerroute. Dit komt niet alleen bij het vak Latijn terug, maar ook in bijvoorbeeld een excursie of onderwerpen bij verwante schoolvakken.
Onderzoekend Leren gaat uit van de verwondering en nieuwsgierigheid van de leerling. De centrale gedachte is om leerlingen zelf onderzoeker/ontwerper te laten zijn. Dit schooljaar deden de leerlingen bijvoorbeeld al onderzoek naar het herdenken bij de Romeinen, ontwierpen ze hun eigen monument en deden ze onderzoek naar een bekende, beroemde of beruchte persoon. In deze projecten leren de leerlingen belangrijke onderzoeksvaardigheden en is er aandacht voor creatief denken, kritisch nadenken en samenwerken. Deze leerlingen werken regelmatig in hun mooie studieruimte, L209. Ze volgen daar het vak Onderzoekend Leren en werken er aan hun Persoonlijke Plus, het leerlinggestuurde gedeelte van het Plustraject. Een deel van de leerlingen wordt al in klas 1 door middel van de zogenaamde CBO-screening geselecteerd voor de Persoonlijke Plus.
De coachlessen zijn gericht op de meer- en hoogbegaafde leerling en bevatten thema’s als leren leren, executieve functies en de werking van het brein. De meer- of hoogbegaafde leerling kan als het nodig is ook gecoacht worden door een Talentbegeleider of meedoen aan de groepscoaching onderpresteerders. Daarnaast bieden we een Peergroup Hoogbegaafdheid aan.
Plustraject in vwo 2 t/m 6
Na leerjaar 1 te hebben gevolgd in de gymnasium-Plusklas, stroomt uw kind door naar het gymnasium of het atheneum, met of zonder Plustraject, het programma voor meer- en hoogbegaafde leerlingen. Ook voor leerlingen die doorstromen vanuit havo/atheneum 1 is het mogelijk om hieraan deel te nemen.
Het Plustraject bestaat uit twee delen: het vak Onderzoekend Leren en de Persoonlijke Plus. Tijdens de Persoonlijke Plus gaan de leerlingen aan de slag met dat wat zij graag willen leren, binnen of buiten de school. Ze kunnen bijvoorbeeld kiezen voor een zelfgekozen onderzoek, een zogenaamd Plusproject, maar ook uit het volgen van masterclasses aan de universiteit, het kiezen van een extra vak zoals Anglia of Spaans en het meedoen aan MUN's (Model United Nations). Zo blijven de leerlingen gemotiveerd en worden ze uitgedaagd.
De leerlingen ontvangen na afronding van het Plustraject in klas 3 een certificaat en kunnen vervolgens kiezen voor een vervolg in de bovenbouw.